Zewnętrzne czyszczenie elektrycznych zespołów trakcyjnych PKP IC odbywa się podczas każdego przeglądu P1, czyli – w zależności od typu – co 10 lub 15 dni. Codziennie odbywa się natomiast czyszczenie ich wnętrza – wynika z odpowiedzi Ministerstwa Infrastruktury na interpretację poselską.Interpelację złożyło dziewięcioro posłów Lewicy: Monika Falej, Hanna Gill-Piątek, Maciej Kopiec, Katarzyna Kotula, Paweł Krutul, Anita Kucharska-Dziedzic, Robert Obaz, Marek Rutka i Katarzyna Ueberhan. Wnioskodawcy zaznaczyli swój niepokój związany ze stanem czystości taboru PKP IC. Szczególną uwagę zwrócili na wprowadzone do eksploatacji w latach 2014-2015 elektryczne zespoły trakcyjne: ED160, ED161 i ED250. – O ile stan czystości wewnątrz pociągów nie budzi zastrzeżenia, to z zewnątrz składy są zazwyczaj brudne, a nawet bardzo brudne. Nie dotyczy to tylko części dachowej, na której osadzają się zanieczyszczenia z trakcji i odbieraków prądu, ale i także okien i pozostałych elementów nadwozi – ocenili.
Pytania zadane w związku z tym ministrowi dotyczyły częstotliwości mycia jednostek taboru obsługującego pociągi EIP oraz IC, a także kryteriów, od których jest uzależnione kierowanie ich do czyszczenia. Posłowie prosili też o informację na temat rodzaju środków myjących, ich skuteczności, używanie substancji konserwujących wydłużających trwałość malatury oraz o stosowanie detergentów ulegających biodegradacji.
Wiceminister Andrzej Bittel, odpowiadając w imieniu resortu infrastruktury, wyjaśnia, że PKP IC przeprowadza czyszczenie każdego eksploatowanego ezt co najmniej raz dziennie. – Czynności związane z zapewnieniem właściwego stanu sanitarnego realizowane są w ramach kontraktów utrzymaniowych z producentami taboru zgodnie z dokumentacją systemu utrzymania oraz codziennego utrzymania taboru w czystości – uściśla. Stacjonarne czyszczenie codzienne obejmuje niemal wszystkie elementy wewnątrz wagonu, a także okna, drzwi, uchwyty i poręcze z zewnątrz.
– Ponadto każdy pociąg przechodzi tzw. czyszczenie okresowe. Jest to czyszczenie o najszerszym zakresie, obejmujące wszystkie elementy wagonu, w tym pudło wagonowe z zewnątrz. Wszystkie wymienione pojazdy, zgodnie z zawartymi umowami na usługi utrzymania, podlegają okresowemu czyszczeniu po każdym przeglądzie, zgodnie z dokumentacją systemu utrzymania – informuje Bittel. W przypadku Dartów i Flirtów oznacza to w praktyce gruntowne mycie co 15 dni, dla Pendolino zaś – co 10 dni.
Przed wyruszeniem na trasę każdy umyty skład podlega kontroli. – Wyniki zdecydowanej większości kontroli wykazują, że pociągi wyprawiane w drogę spełniają wymogi dotyczące czystości. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości podejmowane są stosowne działania korygujące – zapewnia Bittel.
Zgodne z wytycznymi producentów pojazdów są też środki czyszczące. – Do mycia zewnętrznego stosowana jest ciepła woda z dodatkiem odpowiedniego środka myjącego. Jednym ze stosowanych środków do mycia zewnętrznego jest produkt Henkel Bonderite C-MC DB. Nie aplikuje się dodatkowych środków konserwujących – kontynuuje wiceminister. Wykorzystywane do mycia zasadniczego środki czyszczące pozostawiają jednak powłokę ochronną, która pozwala na dłuższe zachowanie czystości taboru. Bittel zapewnia, że do czyszczenia składów są używane środki biodegradowalne.
Pobrano z: https://www.rynek-kolejowy.pl/mobile/poslowie-zaniepokojeni-brudnym-taborem-pkp-ic-96189.html
Data dostępu: 10.04.2020